miercuri, 22 noiembrie 2017

Panait Istrati în benzi desenate !




 De mic copil am fost fascinat de cărţile lui Istrati. Cred că am citi prima oară volumul Căpitan Mavromati/Ciulinii bărăganului, din colecţia „Biblioteca pentru toţi copiii”. Apoi, licean, i-am cumpărat cam toate romanele. Fiind un scriitor agreat de regimul comunist, cărţile sale erau mereu reeditate şi deci uşor de găsit în librării.
 În anii 80, mai ales după ce intrasem în contact epistolar cu Vlad Muşatescu şi începusem să mă visez  un cal verde şi breaz pe peretele Literaturii, am cumpărat volumul Cum am devenit scriitor,  compilat de Alexandru  Talex din diverse lucrări ale lui Istrati.
În fine, cartea sa Spovedanie pentru învinşi (1990) a venit la timp pentru a-mi confirma şi întări decepţia provocată de minciuna comunismului.
 Aşa că, în calitate de fan Panait Istrati,  dar şi colecţionar de benzi desenate, m-am bucurat să aflu că mâine, la librăria Gallimard din Paris, se va lansa romanul grafic Istrati! Le vagabond, scris şi desenat de Golo. 
 
Golo, foto de Thierry  Groensteen
 Golo este pseudonimul lui Guy Nadaud, un autor  francez de benzi desenate. Născut în 1948, a debutat în 1971, în paginile revistei Best. Trăieşte la Cairo,  în Egipt,  şi de-acolo îşi trimite benzile desenate  la diverse reviste şi edituri franceze. Bineînţeles, mai  multe dintre cele 20 de albume sale animă personaje sau se derulează în Egipt şi în Africa de Nord, în general.

Intr-un fel aventurier el însuşi, Golo a fost cititor şi admirator al lui Panait Istrati de multă vreme. Aşa încât, prin anul 2010 s-a gândit să adapteze  sub formă de benzi desenate viaţa tumultoasă şi bogată a lui Panait Istrati. Va lucra patru ani de zile, din care ultimul  la Angouleme, unde a primit o bursă de la Muzeul Benzii Desenate din localitate.
Masa de lucru a lui Golo, foto de Thierry  Groensteen
  
Bineînţeles, ca la benzile desenate de Puiu Manu şi Marius Leştaru, cel mai mult timp i-a luat documentarea. A recitit toate romanele lui Istrati, a citit biografiile sale, a studiat numeroase reviste şi documente şi mai ales publicaţia editată de asociaţia „Prietenii lui Panait Istrati”, pentru a putea reconstitui grafic atmosfera de epocă. Evident, a venit la Brăila, pentru a călca el însuşi pe urmele paşilor scriitorului.




Iată ce poveşte Golo într-un interviu:
Pentru a realiza biografia lui Istrati, am călătorit în 2012 la Istanbul,  Bucureşti şi  Brăila. Oraşul Brăila este construit pe o colină, ca Angouleme. Pe vremuri era un port foarte important pentru comerţul  între Europa Centrală şi zona mediteraneană. Acum pare un orăşel calm şi liniştit. M-am bucurat să găsesc hanul grecesc unde a lucrat Istrati pe vremuri. Astăzi este un bar cu circuit închis, cu jocuri video etc. Am coborât în pivniţă, pe o scară pe care a păşit şi Istrati,  şi am remarcat pe un perete o fotografie a sa.” (1)
 
reproducere după o planşă originală
Vreme de patru ani de zile Golo a umplut 4 carnete groase cu schiţe  de personaje,  schiţe de costume, peisaje urbane. Din ele vor rezulta nu mai puţin de 265 de pagini dense care  compun  primul volum al acestui diptic despre viaţa celebrului scriitor Panait Istrati.  

Dacă am cititori care locuiesc la Paris, sper că se vor duce mâine la librăria Gallimard, la întâlnirea cu Golo şi cu personajele sale de hârtie din fabuloasa lume a lui Panait Istrati.



Golo este el însuşi personaj, alături de Istrati


(interviu acordat de Golo lui Thierry Groensteen, pentru  neuviemeart.citebd.org -2014 )


Niciun comentariu: