vineri, 8 septembrie 2017

SuperErou s`cool: “Cartea Junglei”






« Now I'm the king of the swingers, oh
The jungle VIP
I've reached the top and had to stop
And that's what botherin' me
I wanna be a man, mancub
And stroll right into town
And be just like the other men
I'm tired of monkeyin' around! »

Refren : « Oh, oobee doo
I wanna be like you
I wanna walk like you, talk like you, too
You'll see it's true someone like me
Can learn to be like someone like you »

Cine nu-şi aminteşte de excepţionalul film de desene animate produs de compania Walt Disney în 1967 ? Poate că unii  dintre dumneavoastră  nu aţi citit cartea dar,  cu siguranţă,  toată lumea a văzut şi a îndrăgit acest minunat film al copilăriei.

Exact 50 de ani mai târziu, editura HAC!BD propune cititorilor adaptarea în benzi desenate a celebrului roman scris de Rudyard Kipling. 


Provocarea a fost uriaşă pentru  tânărul desenator indian Amit Tayal, care trebuia să concureze cu personajele Disney fixate pe retina a trei generaţii de pasionaţi.

Dar nu degeaba Amit Tayal a fost numit director  artistic al editurii  indiene Campfire în anul 2008, şi nu degeaba el a desenat 10 din cele 80 de titluri BD din portofoliul editurii. Nu degeaba, ci pentru că era cel mai bun dintre cei mai buni.

Pentru a desena Cartea Junglei, artistul adoptă un stil grafic atrăgător, jumătate comic (personaje),  jumătate realist (decoruri). El nu antropomorfizează personajele animaliere, şi le desenează pe cele umane cu influenţe manga (a se vedea ochii acestora).
În rest, multă acţiune şi multă mişcare (scenele de respiro fiind foarte puţine). 


Mai mult,  Amit Tayal se îndepărtează de filmul de desene animate, atunci când  respectă  la literă atât firul narativ al romanului cât şi dialogurile dintre personaje. Şi, din nou spre deosebire de film,   Mowgli creşte pe parcursul desfăşurării acţiunii, de la un bebeluş de  3-4 ani (pagina 9)  la un  tânăr cu personalitate (pagina 101).

Şi da, acest album BD îşi merită cu prisosinţă denumirea de „roman grafic”, atât pentru că reuşeşte să redea – în desene – psihologia personajelor, cât şi pentru dimensiunile sale.

100 de pagini dense, în culori, pentru doar 20 de lei. Cine mai reuşeşte această performanţă în România de azi?  Mda, editura HAC!BD cu certitudine îşi răsfaţă cititorii...

Niciun comentariu: