miercuri, 7 septembrie 2016

HOP! - Enciclopedia benzii desenate internaţionale!




 A apărut numărul 150 al celei mai longevive reviste de informaţii şi studii despre BD din lume, HOP!
 
Revista a  fost fondată acum 43 de ani, de către Louis Cance, pe care mulţi dintre dvs. îl ştiţi drept unul dintre desenatorii lui Pif şi Hercule.
 A apărut, cu unele excepţii, de 4 ori pe an, şi acoperă actualitatea benzii desenate europene şi americane.
Publicaţia are 64 de pagini burduşite cu informaţii, după cum o să observaţi,  şi este realizată aproape în întregime de Louis Cance, e-adevărat, cu sprijinul eficient al unei reţele de corespondenţi (printre care am onoarea să mă număr şi eu, din 1990). Dintre aceştia, Marc-André Dumonteil este cel mai productiv, el ocupându-se exclusiv de actualitatea BD-ului american.


În cele ce urmează,  vă prezint sumarul numărului aniversar 150, rubricaţia rămânând constantă de-a lungul celor 43 de ani de existenţă, doar rubrica "Remember" fiind din ce în ce mai “bogată“.
 Pagina 3 prezintă întotdeauna logo-ul revistei,  “Memoria benzii desenate”, editorialul şi sumarul numărului curent.
 Urmează rubrica "invitatul de onoare", care prezintă un interviu cu acesta şi bibliografia sa completă, până la cel mai mic desen apărut în cea mai obscură publicaţie.

 

Mai multe pagini acoperă apoi actualitatea BD, recenzând cele mai importante apariţii (astăzi ar fi imposibil
ca o singură persoană, sau chiar mai multe, să recenzeze cele peste 1000 de albume care apar în fiecare trimestru).


Urmează rubrica celui de-al doilea invitat de onoare, tot interviu plus bibliografie completă, doar că sunt împărţite în mai multe episoade.


Urmează paginile de "actualitate americană" şi  "actualitate europeană".


Pagina de revistă a presei trece în revistă revistele BD care apar în Franţa:  Mickey, Super PIF, Lanfeust, L`Inmanquable. Tot în spaţiul franco-belgian apar revistele de studii şi informaţii Casemate, DBD, ZOO şi Canal BD, ultimele două fiind gratuite, precum  şi mai multe fanzine.

În fine,  rubrica "Remember" prezintă fişele bio-bibliografice ale autorilor decedaţi în fiecare trimestru.


Am acasă întreaga colecţie a celor 150 de numere din HOP!, şi vă spun foarte sincer că este cea mai completă enciclopedie a benzii desenate, fiindu-mi extrem de utilă pentru articolele mele sau pentru cataloagele Salonului Internaţional al Benzii Desenate din România.
Revista HOP! mi-a servit drept model atunci când am editat prima şi singură revistă de studii a BD-ului românesc,  Fergonaut/Argonaut.
 
Angouleme, 1996: Primul din dreapta fotografiei este Louis  Cance, alături de soţia sa Simone.
Am corespondat cu Louis Cance încă din primăvara lui 1990, dar prima oară l-am întâlnit la Festivalul BD de la Angouleme, în 1996. Ulterior, în anii 2000, l-am vizitat acasă, în inima Masivului Central, împreună cu bunul meu prieten Viorel Pîrligras. Dar despre această vizită vom vorbi altădată.

Notă. În caz că vă întrebaţi de ce Louis Cance şi-a botezat revista cu onomatopeea HOP!, răspunsul este simplu, pentru cei familiari cu BD-ul franco-belgian, şi în special cu aventurile lui Achille Talon,  scrise şi desenate de genialul Greg.


Niciun comentariu: