miercuri, 18 martie 2015

Cultura populară la români


 


La Târgul de carte Gaudeamus de la Craiova, la sfârşitul lunii februarie, a fost lansată această carte voluminoasă  (350 de pagini), cuprinzând contribuţiile a 17 participanţi la Colocviul Naţional organizat la Casa Băniei, în perioada 13-15 noiembrie 2014.
Volumul a fost coordonat de cercetătorii Cornel Bălosu şi Nicolae Mihai, şi a apărut la sfârşitul anului  2014, sub egida Muzeului Olteniei şi a Academiei Române – Institutul de cercetări socio-umane „C. S. Nicolaescu Plopşor”. 






 Autorii care au participat la colocviu şi au contribuit cu texte la această antologie unică sunt toţi cercetători  la diverse institute de profil din ţară, directori de muzee sau  muzeografi, profesori universitari.
Am avut  plăcerea să particip la lucrările colocviului,  şi mărturisesc că,  de mai multe ori,  m-am simţit ca privind la emisiuni de pe posturile National Geographic sau Discovery, mai ales că unii participanţi, precum Mirel Bănică, de exemplu, aveau şi adevărate talente de naratori TV.
Am aflat astfel numeroase  lucruri absolut inedite şi spectaculoase despre poporul român, obiceiurile şi tradiţiile sale. Dintre comunicările la care am asistat, am apreciat în mod deosebit pe cele ale doamnelor Cristina Bogdan, Silvia Marin –Barutcieff, Laura Jiga  Iliescu, Anamaria Jiga şi, bineînţeles, cea a lui Mirel Bănică.
Am şi cumpărat, de aceea,  cărţile a doi dintre participanţi, pe care vi le recomand cu căldură:
- Hristofor: chipurile unui sfânt fără chip, de Silvia Marin –Barutcieff (cronica volumului în revista Observator Cultural)
- Nevoia de miracol. Fenomenul pelerinajelor în România contemporană, de Mirel Bănică (interviu cu autorul în Suplimentul de Cultură ).
În fine, am fost invitat să particip şi eu la Colocviul Naţional,  cu o preelegere despre “Benzile desenate- parte indisolubilă a culturii populare”, al cărui text a fost – însoţit de numeroase ilustraţii – reprodus în volum. 



Niciun comentariu: