joi, 11 iulie 2013

PARTIDUL BENZILOR DESENATE : Am intrat în lumea poveştilor!





Mesaj pentru tinerii bedefili români,  
din partea lui Captain Romania

Iată că trecu un an, iar ComicsFest a continuat, precum Harap-Alb... cel din banda desenată, care  deja s-a impus în peisajul autohton de gen, altfel la fel de sărac ca şi până acum. Neobositul Octav Ungureanu reuşeşte  din nou, cu pasiune şi entuziasm, să adune la un loc o parte din creatorii poveştilor în imagini desenate.


Sâmbătă, 29.06.2013. Bucureşti. Strada Doamnei nr.13. Saint Ink. Aceeaşi locaţie ca în anul precedent. Înghesuială mare, într-un spaţiu puţin generos pentru cei veniţi să îşi etaleze lucrările, dar şi pentru cei ce doresc sa le vadă. În interior, pereţii sunt tapetati cu planşele desenatorilor. Iese în evidenţă o pagină din Harap-Alb continuă, mărită la dimensiuni uriaşe. 


În mijlocul camerei, rafturi pline cu benzi desenate de toate felurile, Comics, Manga, BD european. Cei de la librăria Anthony Frost sunt şi ei prezenţi,  aşa cum ne-au obişnuit, iar printre cărţile oferite doritorilor observ, cu bucurie, o nouă ediţie a unei manga pe care o iubesc foarte mult, poate cel mai mult: "Lone Wolf and Cub". Primele trei volume (din douăzeci şi opt !), legate împreună şi la un preţ destul de atractiv.Oricum, eu  le am pe toate... Mă gândesc dacă nu ar fi cazul să analizăm într-un viitor apropiat subiectele Manga şi Comics !?!... Dodo Niţă iubeşte numai BD-ul franco-belgian... Cred că P.B.D. trebuie să ia atitudine. 



Dar să revenim la ComicsCon.Văd îngrămădite, pe o măsuţă, toate numerele apărute până acum din Harap-Alb continuă... Descopăr cu plăcută uimire miniaturi din plastic şi autocolante reprezentând personajele din banda desenată românească precum şi tricouri cu imaginea personajului principal. Uite, domne, e  şi la noi cineva care ştie să îşi vândă marfa, îmi zic, şi dau să trec mai departe. 


Mă ciocnesc de Şerban Andreescu, care a venit însoţit de câteva exemplare ale ultimului său album, Amintiri din copilărie. Trebuie să vă mărturisesc că nu am crezut în acest proiect...Hmm,... adaptare după Ion Creangă, n-o să iasă mare lucru !...Trebuie să îmi fac mea culpa, pentru că desenatorul - cu ştate vechi, de altfel - a reuşit să creeze o bandă desenată autohtonă excepţională! Şi nu mă tem de vorbe mari. Stilul comic, specific lui Şerban Andreescu, se mulează perfect pe amintirile clasicului Creangă, iar decupajul este foarte inspirat. Despre condiţiile grafice în care a fost tipărit albumul, ce să mai vorbim.Totul la superlativ. Şi acesta este doar începutul.Urmează un volum de aproape o sută de pagini, în care poveştile scriitorului născut la  Humuleşti, vor căpăta forma benzilor desenate de acelaşi Şerban Andreescu. Oricum, nu rataţi Amintirile...


Timpul a trecut, se apropie ora la care Dodo Niţă îşi lansează ultima lucrare, Monografia Sandu Florea.
Invitaţii încep să apară. Puiu Manu este însoţit de Marius Leştaru, scenaristul albumului Dim -Sarabandă în Golful Aden. Fac o paranteză, spre a dezvălui celor dintre voi care nu ştiu, că cei doi se apropie de finalizarea unui nou album. Maestrul Puiu Manu s-a întrecut pe sine şi de această dată. Planşele originale sunt extraordinare, credeţi-mă, le-am văzut! Am încheiat paranteza şi revin la invitaţii ce continuă să apară, chiar dacă nu suntem la o serată. Fostul premiat al concursului Inventica BD din revista Cutezătorii a anilor '80, Bogdan Prejoianu, urmat de scriitorul Ion Manolescu şi nu în ultimul rând Costel BD, autor de benzi desenate comice, care tocmai a sosit din Italia, unde a emigrat în urmă cu câţiva ani.





 Mihai Ionaşcu, editorul revistei Harap-Alb continuă este şi el prezent. Am spus editorul, adică cel care plăteşte pentru ca această poveste grafică să existe, ...adică cel mai de lăudat dintre noi. Pasiunea lui pentru această artă îl va determina, se pare, să tipărească şi viitorul album al lui Puiu Manu, despre care pomeneam mai sus.


Cu întârziere de o oră, Dodo Niţă începe prezentarea monografiei pe care a scris-o. Ca fost colaborator al lui Sandu Florea, vorbeşte şi Bogdan Prejoianu, rememorând prima întâlnire cu cel care, ulterior, a emigrat în America. 

Constat cu uimire că mai tinerii participanţi la această manifestare nu par impresionaţi de cel care a fost nevoit să  îşi semneze lucrările cu pseudonimul Dorandu şi încet, încet, părăsesc sala.




 Dacă sunt interesaţi doar de  comics, probabil nu au aflat că acesta trăieşte în U.S. of A. şi nu ştiu că are cam trei sute de  benzi desenate americane la activ. Fraţilor, puteţi să citiţi Spiderman şi Batman (eu unul prefer Captain America), nimeni nu are nimic împotrivă. Dar încercaţi să reţineţi şi numele creatorilor. S-ar putea să daţi şi peste  un român pe acolo.Unul care a realizat numeroase aventuri grafice în anii '70 - '80. Deasemeni, au mai fost şi alţi desenatori de-ai noştri pe care ar trebui să-i cititi. Puiu Manu, Livia Rusz, Nicu Russu, Pompiliu Dumitrescu, Valentin Tănase, sunt doar câţiva dintre ei. Oare BD-ul chiar reprezintă o pasiune pentru voi, sau  nu aţi avut unde să mergeţi sâmbătă după-amiaza !?!
Mă întreb câţi membri o avea Partidul acesta, al benzilor desenate din ţara noastră ?...Poate ne lămurim în scurt timp !
Finalul a fost apoteotic.Toţi invitaţii pomeniţi mai sus, plus subsemnatul, am încheiat seara la o terasă din centrul vechi al Bucureştiului. Ne-am simţit bine, pentru că avem această pasiune comună şi pentru că am discutat despre ea. Voi ce faceţi?

În încheiere, trebuie să vă spun ceva... Suntem mulţi, sau puţini, ...benzile desenate vor exista veşnic  pentru că "râzi tu, râzi, dar Harap-Alb continuă" !





                                A consemnat, pentru cine o vrea să citească,
                                                                        Captain Romania

P.S. Într-un colţ neobservat, undeva după uşa de la intrarea în Saint Ink, găsesc, la fel ca acum un an, o mulţime de materiale la liber. Şi mă autoservesc. Semne de carte având tipărite pe o faţă imaginea lui Harap-Alb, autocolante cu imagini din bd-uri româneşti şi chiar câteva scurte povestiri grafice de pe la noi, în variantă printată. Printre ele descopăr cu uimire (se pare că şi cu întârziere), o excelentă "adaptare aproximativă de Adrian Barbu după o snoavă populară adaptată aproximativ de Anton Pann" . Povestea ce îl are ca personaj principal pe faimosul Nastratin Hogea, se numeşte OMU' PLOII şi pe lângă desenul foarte bun  are şi dialoguri  inspirate, decupaj fără greşeală,...mai bine mă opresc. Ce mai, totul la superlativ în doar patru pagini. (Dodo Niţă a semnalat existenţa acestei lucrări, la momentul potrivit.Ce să facem... El cu ai noştri, noi cu cine putem...Manga, Comics).




Notă. Fotografiile care ilustrează acest articol au fost preluate de pe diverse alte bloguri (nici acolo nu erau menţionaţi autorii lor)



Am uitat să vă spun că duminică, 30.06.2013, a plouat cu găleata toată ziua, fapt pentru care nu vă pot povesti ce s-a mai întâmplat la ComicsFest. Nu am ieşit din casă.
Am citit benzi desenate.

Niciun comentariu: